Wybór szerokiej gamy produktów, oszczędność czasu i pieniędzy sprawia, że coraz chętniej robimy zakupy w sklepach internetowych. Jak uniknąć bycia oszukanym? Poniżej kilka cennych uwag, które warto znać.
- Korzystaj tylko z zaufanych sklepów internetowych.
Sprawdzaj opinie o sklepie, w którym chcesz zrobić zakupy. - Nie loguj się do Banku z linków, które podsyłają Ci kupujący lub sprzedający:
- w mailach,
- w SMS-ach,
- poprzez komunikatory internetowe.
Kupuj lub sprzedawaj tylko za pośrednictwem płatności udostępnionych przez sklep,
w którym robisz zakupy.
- Wpadła Ci w oko oferta produktu w zadziwiająco niskiej cenie?
Jeśli coś wydaje się podejrzane, to prawdopodobnie takie jest. Pamiętaj, że bardzo okazyjna cena drogiego produktu w sklepach internetowych to popularne oszustwo.
- Wygrałaś/eś w loterii, w której nie brałaś/eś udziału? Znalazłaś/eś niesamowitą promocję?
Upewnij się czy to prawdziwa oferta. W tym przypadku zostaniesz poproszona/y o uiszczenie symbolicznej kwoty. Jednorazowa opłata wstępna najczęściej kończy się cyklicznym obciążeniem Twojego rachunku na pokaźne sumy pieniędzy.
- Czytaj dokładnie treści SMS-ów oraz maili. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
Gdy dodasz swoją kartę płatniczą do wirtualnego portfela, otrzymasz powiadomienie autoryzacyjne z Banku. Dokładnie czytaj oraz weryfikuj każde powiadomienie dot. transakcji.
- Uważaj na fałszywe SMS-y.
Pamiętaj, że oszuści mogą podszywać się pod popularne firmy. Gdy klikniesz w link zostaniesz przekierowana/y na stronę phishingową. Na stronie będziesz poproszona/y o przekazanie swoich danych osobowych, danych karty płatniczej czy danych logowania do bankowości elektronicznej. Te dane trafią do oszustów.
- Pamiętaj o usłudze 3D-Secure.
To dodatkowe, darmowe zabezpieczenie płatności kartą w internecie. Zakupy kartą w sklepie, który obsługuje 3D-Secure potwierdzisz na dwa sposoby:
- w aplikacji mobilnej „Nasz Bank”,
- poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D-Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
Dbaj o bezpieczeństwo i:
- kupuj tylko w zaufanych sklepach – sprawdź opinie innych klientów,
- nie podawaj danych swojej karty płatniczej na stronach, do których link otrzymałaś/eś
w SMS-ie lub mailu, - dane karty płatniczej wpisuj wyłącznie na stronie, która wyświetli się po zatwierdzeniu Twoich zakupów,
- zawsze sprawdzaj szczegóły płatności przesłane przez Bank w SMS-ie lub pushu zanim potwierdzisz płatność,
- nigdy nie przesyłaj zdjęć lub skanu karty. Nie publikuj ich w mediach społecznościowych,
- nie podawaj oszustom nieupoważnionym danych karty, czy haseł potrzebnych do potwierdzenia płatności,
- aktualizuj antywirusa na urządzeniach, z których korzystasz,
- jeśli zgubisz kartę, skontaktuj się z Bankiem,
- ustaw limity transakcji internetowych i limity transakcji MOTO w takiej wysokości, jaka jest Ci potrzebna. Dbaj o to, żeby nie były za wysokie,
- ustaw metodę weryfikacji transakcji internetowych w usłudze 3D-Secure,
- używaj nieoczywistych haseł, trudnych do odgadnięcia przez inne osoby,
aby nie dać się oszustom!
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym Bankiem pod numerem tel. 655 180 052 (w godz. 8:00 – 16:00),
lub zadzwoń na Infolinię SGB czynną 24/7:
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora).