Wybór szerokiej gamy produktów, oszczędność czasu i pieniędzy sprawia, że coraz chętniej robimy zakupy w sklepach internetowych. Jak uniknąć bycia oszukanym? Poniżej kilka cennych uwag, które warto znać.
- Korzystaj tylko z zaufanych sklepów internetowych.
Sprawdzaj opinie o sklepie, w którym chcesz zrobić zakupy. - Nie loguj się do Banku z linków, które podsyłają Ci kupujący lub sprzedający:
- w mailach,
- w SMS-ach,
- poprzez komunikatory internetowe.
Kupuj lub sprzedawaj tylko za pośrednictwem płatności udostępnionych przez sklep,
w którym robisz zakupy.
- Wpadła Ci w oko oferta produktu w zadziwiająco niskiej cenie?
Jeśli coś wydaje się podejrzane, to prawdopodobnie takie jest. Pamiętaj, że bardzo okazyjna cena drogiego produktu w sklepach internetowych to popularne oszustwo.
- Wygrałaś/eś w loterii, w której nie brałaś/eś udziału? Znalazłaś/eś niesamowitą promocję?
Upewnij się czy to prawdziwa oferta. W tym przypadku zostaniesz poproszona/y o uiszczenie symbolicznej kwoty. Jednorazowa opłata wstępna najczęściej kończy się cyklicznym obciążeniem Twojego rachunku na pokaźne sumy pieniędzy.
- Czytaj dokładnie treści SMS-ów oraz maili. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
Gdy dodasz swoją kartę płatniczą do wirtualnego portfela, otrzymasz powiadomienie autoryzacyjne z Banku. Dokładnie czytaj oraz weryfikuj każde powiadomienie dot. transakcji.
- Uważaj na fałszywe SMS-y.
Pamiętaj, że oszuści mogą podszywać się pod popularne firmy. Gdy klikniesz w link zostaniesz przekierowana/y na stronę phishingową. Na stronie będziesz poproszona/y o przekazanie swoich danych osobowych, danych karty płatniczej czy danych logowania do bankowości elektronicznej. Te dane trafią do oszustów.
- Pamiętaj o usłudze 3D-Secure.
To dodatkowe, darmowe zabezpieczenie płatności kartą w internecie. Zakupy kartą w sklepie, który obsługuje 3D-Secure potwierdzisz na dwa sposoby:
- w aplikacji mobilnej „Nasz Bank”,
- poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D-Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
Dbaj o bezpieczeństwo i:
- kupuj tylko w zaufanych sklepach – sprawdź opinie innych klientów,
- nie podawaj danych swojej karty płatniczej na stronach, do których link otrzymałaś/eś
w SMS-ie lub mailu, - dane karty płatniczej wpisuj wyłącznie na stronie, która wyświetli się po zatwierdzeniu Twoich zakupów,
- zawsze sprawdzaj szczegóły płatności przesłane przez Bank w SMS-ie lub pushu zanim potwierdzisz płatność,
- nigdy nie przesyłaj zdjęć lub skanu karty. Nie publikuj ich w mediach społecznościowych,
- nie podawaj oszustom nieupoważnionym danych karty, czy haseł potrzebnych do potwierdzenia płatności,
- aktualizuj antywirusa na urządzeniach, z których korzystasz,
- jeśli zgubisz kartę, skontaktuj się z Bankiem,
- ustaw limity transakcji internetowych i limity transakcji MOTO w takiej wysokości, jaka jest Ci potrzebna. Dbaj o to, żeby nie były za wysokie,
- ustaw metodę weryfikacji transakcji internetowych w usłudze 3D-Secure,
- używaj nieoczywistych haseł, trudnych do odgadnięcia przez inne osoby,
aby nie dać się oszustom!
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym Bankiem pod numerem tel. 655 180 052 (w godz. 8:00 – 16:00),
lub zadzwoń na Infolinię SGB czynną 24/7:
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora).
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem pod numerem tel. 655 180 052 (w godz. 8:00-16.00),
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora).
Vishing i spoofing to jedne z metod, z których najczęściej korzystają oszuści.
Vishing polega na podszywaniu się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji np. policjantów. Oszuści chcą w ten sposób zdobyć poufne dane klienta (np. login i hasło do bankowości internetowej) lub nakłonić do określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia).
Z kolei spoofing polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika. Oszuści zmieniają numer telefonu, adres e-mail czy adres IP, z których się kontaktują. Co więcej, mogą też wybrać i zmienić płeć osoby dzwoniącej, jej kraj pochodzenia, a nawet akcent. Zawsze dobrze przygotowują się do rozmowy, aby była ona wiarygodna i uśpiła czujność klienta.
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem pod numerem tel. 655 180 052 (w godz. 8:00 – 16:00),
lub zadzwoń na Infolinię SGB czynną 24/7:
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora).
Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing. To jedna z metod, z której najczęściej korzystają przestępcy. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane.
Zachowaj ostrożność i dowiedz się więcej o phishingu => www.sgb.pl/phishing
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem
tel. 655 180 052 (w godz. 8:00 - 16:00)
lub zadzwoń na Infolinię SGB, czynną 24/7:
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Sprzedajesz coś przez OLX czy Vinted? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego gotową instrukcję:
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
Dotarł do Ciebie SMS o poniższej lub podobnej treści?
Uważaj! To oszustwo!
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości.
Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
- 02.12.2021 Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub różnych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
- 01.12.2021 Uwaga na groźne SMS-y o „nowej wiadomości”
- 07.12.2020 Uwaga na fałszywe sklepy internetowe
- 05.02.2021 Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Call Center SGB-Banku SA