Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing. To jedna z metod, z której najczęściej korzystają przestępcy. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane.
Zachowaj ostrożność i dowiedz się więcej o phishingu => www.sgb.pl/phishing
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem
tel. 655 180 052 (w godz. 8:00 - 16:00)
lub zadzwoń na Infolinię SGB, czynną 24/7:
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Sprzedajesz coś przez OLX czy Vinted? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego gotową instrukcję:
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
Dotarł do Ciebie SMS o poniższej lub podobnej treści?
Uważaj! To oszustwo!
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości.
Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:
Ostrzegamy o masowo wysyłanych SMS-ach, które zawierają komunikat w języku polskim dotyczący nowej nieodczytanej wiadomości (MMS, poczta głosowa) i nakłaniający do kliknięcia w linki odsyłające do różnych domen.
Wiele wskazuje, że SMS-y są wysyłane z numerów należących do osób zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem.
Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na otrzymane na skrzynkę odbiorczą SMS-y!
Kliknięcie w link, w zależności od urządzenia i czasu, może przekierować na strony nakłaniające do pobrania złośliwej aplikacji. Aplikacja ta nie tylko wykradnie dane z urządzenia (np. książkę kontaktową) ale także może negatywnie wpłynąć na wykonanie ze smartfona operacje związane z płatnościami.
Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Bankiem.
Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.
Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.
Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.
Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.
Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?
Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?
Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?
Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?
Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?
Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.
Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku.
Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?
Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!
Strona 1 z 2